Wat is burn-out of 'ongedifferentieerde somatoforme stoornis'?

Burn-out is het gevoel dat je helemaal op bent. De batterij is leeg en het lukt je niet meer om op te laden. Burn-out ontstaat meestal na een lange periode van overbelasting. Bijvoorbeeld door stress door een te hoge werkdruk, spanningen thuis of een combinatie van die twee. Het evenwicht tussen je draagkracht en je draaglast is verstoord met extreme vermoeidheid tot gevolg.

Veel voorkomende klachten

Ernstige vermoeidheid is vaak het resultaat van een opeenstapeling van stressvolle situaties thuis en op het werk. Een beetje stress of spanning kan helpen om het beste uit jezelf te halen. Maar als je geen momenten meer kunt vinden om te ontspannen raak je overbelast.

Burn-out komt vaak voor bij mensen die de lat hoog leggen en veel verantwoordelijkheid op zich nemen. Je gaat door waar anderen pauze zouden nemen en steekt veel energie in je werk. Ook in je privésituatie heb je het gevoel veel te moeten. Er blijft er nauwelijks tijd over voor jezelf, waardoor je energiereserves opraken.

Als je een burn-out hebt, ben je snel geïrriteerd, prikkelbaar of boos en is het moeilijk je te concentreren. Mensen met burn-out klachten geven vaak aan dat ze gespannen en onrustig zijn en dat ze werk en andere verplichtingen niet meer aankunnen. Huilbuien, besluiteloosheid en concentratieproblemen komen veel voor. Je hebt het gevoel dat je faalt, bent moe en somber en ziet als een berg op tegen je werk.

Slecht in slaap komen
, of vroeg wakker worden en niet kunnen stoppen met piekeren zijn veel gehoorde klachten. Lichamelijk kan burn-out zich op verschillende manieren uiten. Denk bijvoorbeeld aan: hoofdpijn, rugpijn, nekpijn, maagklachten, bloeddruk, pijn op de borst, hartkloppingen, duizeligheid, misselijkheid en benauwdheid (hyperventilatie).

Wat kun je eraan doen?

Om een burn-out te voorkomen is het belangrijk om ondanks drukke werkzaamheden tijd voor jezelf uit te trekken, veel te bewegen en je grenzen te bewaken.  Als het niet meer lukt weer op adem te komen is het belangrijk hulp te zoeken. Het is aan te raden om je klachten serieus te nemen en zo snel mogelijk in te grijpen. Zo kun je aan de slag blijven, terwijl je ondertussen maatregelen neemt om ongezonde stress in de toekomst te voorkomen.

Burn-out is gelukkig goed te behandelen. Een succesvolle burn-out behandeling is gericht op het herkennen van en anders omgaan met de bronnen van stress. Het is belangrijk dat op een gestructureerde manier gewerkt wordt aan herstel van zowel de lichamelijke als geestelijke draagkracht. Je leert werk, verplichtingen en ontspanning weer in balans te brengen.

Direct aanmelden

Je ontvangt inloggegevens waarmee je direct kostenloos onderzoek kan doen naar je burn-out klachten. 

Aanmelden

Wil je meer informatie?

E-mail of bel tijdens kantooruren naar:

088 - 11 55 811

Onze psychologen helpen je graag verder..