Burn-out blog

Wat is er actueel op het gebied van burn-out? Zijn er interessante ontwikkelingen? Is er een goed artikel verschenen? Heeft de Interapy-blogger iets interessants gezien? Onze psychologen houden je op de hoogte.

Het effect van sport en beweging op je humeur

Door Melissa Blommers | 13-07-2012, Iedereen kent het, een beetje stress of spanning voelt prettig. Dat helpt je alert te blijven en om goeie prestaties te leveren. Als je echter langdurig onder druk blijft staan en je jezelf geen rust gunt om de batterij op te laden, dan kan spanning schadelijk voor je zijn, zowel fysiek als mentaal.

Zorgen voor voldoende sport en beweging is een goeie manier om je lijf in conditie te houden én om je hoofd leeg te maken. Ook al fiets je iedere dag een uur naar je werk en een uur naar huis, ben je oververmoeid en heb je het verschrikkelijk druk, ook dan is het aan te raden om jezelf een paar uur per week te gunnen voor sport en beweging.

Iedere donderdagochtend, de ochtend dat ik naar de sportschool ga, flitsen er tientallen excuses om niet te gaan door mijn hoofd. Toch merk ik iedere keer weer dat anderhalf uur aan apparaten trekken me werkelijk helpt om de batterij op te laden. De kracht zit 'm denk ik in het bewegen om het bewegen. Het is toch anders om op een sportschool op een hometrainer te zitten dan om op de fiets onderweg te zijn van A naar B en vast te zitten aan afgesproken tijdstippen.

Aan de Universiteit van Tel Aviv is onderzoek gedaan naar het effect van sport en beweging op je humeur en op je draagkracht. Gebleken is dat sporten een positief effect heeft op het humeur op het werk. Je humeur zou er danig door verbeteren en dát helpt om spanning, burnout-klachten en depressiviteit te verbeteren.

Lees meer over het onderzoek:
http://www.nu.nl/gezondheid/2749046/sporten-voorkomt-burn-out-en-depressie.html

Wil je meer weten over burn-out?

Lees meer over burn-out: