Burn-out blog

Wat is er actueel op het gebied van burn-out? Zijn er interessante ontwikkelingen? Is er een goed artikel verschenen? Heeft de Interapy-blogger iets interessants gezien? Onze psychologen houden je op de hoogte.

Wakker liggen door je iPad

Door Melissa Blommers | 14-09-2012,

Slapen moeten we allemaal. Een gebrek aan slaap leidt tot vermoeidheid en langdurige vermoeidheid maakt ons kwetsbaar voor stress en ziekte. Een chronisch slaaptekort kan zelfs resulteren in een verstoring van hormoonspiegels die weer kan leiden tot ernstiger ziekten zoals bijvoorbeeld diabetes type 2. Het is dus zaak dat we ervoor zorgen dat we aan onze nachtrust komen anders doen we onszelf tekort.

Sinds ik in het bezit ben van een iPad, springen allerlei weetjes over de iPad, die me vroeger niet op zouden vallen omdat ik niet zo’n ding had, me nu juist in het oog. Zo las ik deze week dat het heldere licht dat een tablet produceert, de aanmaak van melatonine verstoort. Melatonine wordt gemaakt door onze biologische klok en als het goed is, hebben we aan het eind van de dag voldoende melatonine in ons bloed om rustig te kunnen gaan slapen.

Nu blijkt uit onderzoek dat twee uur lang op een tablet kijken de aanmaak van melatonine met maar liefst 22% vermindert! ’s Avonds veel op je iPad kijken zou er dus toe kunnen leiden dat je niet aan je slaap komt en dat je op den duur gevoeliger wordt voor stress,burnout en ziekte. De onderzoekers bevelen daarom, naast discipline in je iPad-gebruik, een filter aan dat het licht van je tablet minder helder maakt. Nu heb ik gehoord dat er al een filter-app op de markt is. Die heb ik alleen nog niet gevonden.

Lees het hele artikel hier: http://www.webmd.com/sleep-disorders/news/20120831/cant-sleep-could-be-ipad

Wil je meer weten over burn-out?

Lees meer over burn-out: