Burn-out blog

Wat is er actueel op het gebied van burn-out? Zijn er interessante ontwikkelingen? Is er een goed artikel verschenen? Heeft de Interapy-blogger iets interessants gezien? Onze psychologen houden je op de hoogte.

Kom jij voor jezelf op?

Door Claartje Michels | 30-07-2013,

Grenzen aangeven, dat is niet makkelijk. Veel mensen hebben er dan ook grote moeite mee. Zij zeggen zelden ‘Nee’ en zijn zo bezig het anderen naar de zin te maken dat zij hun eigen wensen en gevoelens uit het oog verliezen. Over je grenzen gaan kan op allerlei manieren: vaak overwerken, steeds voor anderen klaar staan terwijl je zelf nooit om hulp vraagt,  geen tijd nemen voor pauzes of ontspanning…. Het klinkt misschien onschuldig, maar als je dit structureel doet, kan het grote gevolgen hebben. Wie steeds zijn eigen belangen onderschikt maakt aan het belang van anderen, pleegt roofbouw op zichzelf en zijn lichaam en kan daardoor op den duur burn-out raken.

Waarom is het zo moeilijk om grenzen aan te geven? Iedereen kent het wel. Je hoort jezelf ‘Ja’ zeggen, terwijl je eigenlijk ‘Nee’ denkt. Waarom doen we dat toch? Meestal liggen er bepaalde normen en waarden aan ten grondslag. Iedereen ontwikkelt in de loop van zijn leven gedachten over wat hoort en wat niet hoort, wat goed is en wat niet. Zonder dat je het door hebt, zit je vol met leefregels:

  • Ik moet het altijd iedereen naar de zin maken!
  • Het kan altijd beter, ik moet altijd mijn uiterste best doen en op mijn tenen lopen!
  • Als ik ‘Nee’ zeg, dan… (vul zelf maar in wat je vreest:  ….vindt zij mij niet meer aardig, stel ik mijn familie teleur, word mijn baas vast boos, wordt ik vast ontslagen…)
  • Ik ben niet ziek, niet zeuren, gewoon negeren en doorgaan!
  • Ik geef mijn mening maar niet, die ander zal het wel beter weten…
  • Iedereen werkt veel over, dus moet ik dat ook doen…
  • Als ik mijn standpunt uitleg, zal ik mensen kwetsen, beter niet doen dus!
  • Ik mag nooit ‘Nee’ zeggen!
  • Ik moet anderen altijd helpen!

Je kunt je wel voorstellen dat dit soort gedachten het lastig maken om voor jezelf op te komen. Deze leefregels ‘sturen’ je als het ware in de richting van grensoverschrijdend gedrag. En, als je niet uitkijkt, in de richting van allerlei klachten.

Herkenbaar? Dan is het goed om jouw leefregels eens kritisch onder de loep te nemen. Vraag je bijvoorbeeld eens af: Moeten, moeten? Waarom moet dat eigenlijk? Waar staat beschreven dat dat moet? Waar vind ik die regel terug? Kan ik daar ook anders over denken? Stel je denkt: ‘Als ik mijn grenzen aangeef, dan… (vul je rampscenario maar in….)’. Vraag je dan eens af: Hoe weet ik dat dit zal gebeuren? Welk bewijs heb ik daarvoor? Hoe groot is de kans dat dat gebeurd? Overschat ik die kans misschien? Dit zijn een paar voorbeelden van vragen waarmee je je normen en waarden kunt onderzoeken. Speur je eigen leefregels eens op en houdt ze tegen het licht.

Vaker je grenzen aangeven kan een groot verschil maken. Je gaat je prettiger en meer ontspannen voelen als je je eigen behoeften centraler stelt en je leven minder laat bepalen door de wensen, de eisen en het gedrag van anderen. Probeer het maar eens!

Bron: Grenzen stellen om ruimte te krijgen. Marjan de Vries & Aagje Gest. ISBN: 9057121093

Wil je meer weten over burn-out?

Lees meer over burn-out: