Het voelt als gerechtigheid. Vandaag kopt de krant Metro met het onderzoeksresultaat van GGZ-instelling Dimence: Online behandelen van depressies is even effectief als face-to-face (http://www.metronieuws.nl/op-papier/online-behandelen-van-depressies-is-even-effectief-als-face-to-face/SrZmjC!nolyWb8XbLSY2/). Ditzelfde resultaat kwam uit het omvangrijke promotieonderzoek van Jeroen Ruwaard van de Universiteit van Amsterdam, eerder dit jaar: http://interapy.nl/over-interapy/nieuws/2013/01/23/universiteit-van-amsterdam-online-psychotherapie-van-interapy-is-effectief
Ik weet nog dat ik een paar jaar geleden gevraagd werd om op een GGZ-instelling te komen vertellen over Interapy. Vol enthousiasme liet ik zien hoe zo’n online behandeling eruit ziet en deelde mijn ervaringen als online therapeut. Tot mijn verbazing stuitte ik op wat lijkt op flink wat verzet. Verschillende vakgenoten zagen online therapie niet als ‘echte’, volwaardige behandeling. Psychologische hulp zonder face-to-face contact? Óndenkbaar!
Wat ben ik blij dat de nieuwsgierigheid bij mijn collega-psychologen het van de veiligheid van wat men kent heeft gewonnen! En dat het onderzoek bevestigt wat ik zelf ook in de praktijk ervaar: Online hulp is net als face-to-face therapie een effectieve manier voor mensen om van hun (depressie-) klachten af te komen.
Ik ben het dan ook eens met Minister Schippers, die vindt dat internethulpverlening als een manier kan worden gezien om de zelfredzaamheid van mensen te versterken. Als je ook het behandelplan van de Interapy behandeling voor Depressie ziet: http://www.interapy.nl/depressie/behandeling, valt ook op dat er ruimte wordt gereserveerd voor terugvalpreventie. Zo weten mensen als ze afscheid nemen van hun online psycholoog, dat ze ook als ze in de toekomst weer een moeilijke periode meemaken, ze op zichzelf kunnen vertrouwen. Als hun eigen psycholoog.